اهمیت صرف صبحانه
اهمیت صرف صبحانه : مطالعه دهه اخیر نشان داده است که تغذیه در قدرت یادگیری کودکان موثر است و نخوردن صبحانه میتواند اثرات متعددی بر یادگیری آنها داشته باشد . |
|
در شرایط ناشتایی کوتاه مدت طبیعی مکانیسم هموستاتیک ، گلوگز خون را در سطحی ثابت نگه می دارد که بر عملکرد طبیعی مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت زمان ناشتایی طولانی تر باشد ، نگهداری قند خون در سطحی که مغز قادر به فعالیت طبیعی خود باشد ، دشوارتر شده و یادگیری و تمرکز حواس مختل می شود . بررسی های سالهای اخیر نشان داده است که افزایش نسبی قند خون موجب بهبود عملکرد مغز و یادگیری کودکان مدرسه ای می شود . یکی از دلایل افزایش یادگیری به علت بالا رفتن قند خون ، ساخته شدن استیل کولین است که بعنوان یک نوروترانسمیتور ، نقش آن در تقویت حافظه به اثبات رسیده است . در سمپوزیومی که در سال 1995 در زمینه ((صبحانه ، کارایی ، سلامت)) برگزار گردید اعلام شد کودکانی که از خوردن صبحانه امتناع می ورزند، درانجام تکالیف ریاضی کارآیی کمتری دارند و قدرت خلاقیت و ابتکار آنها کاهش می یابد . نخوردن صبحانه در صورتی که تداوم یابد و تبدیل به عادت شود خود علاوه بر عوارض فوق موجب کمبود دریافت مواد مغذی روزانه مورد نیاز فرد می شود که در وعده های دیگر جایگزین نخواهد شد و در نتیجه کمبود کالری ، ویتامین ها و املاح ایجاد می شود . نکته : برای اینکه کودکان سنین مدرسه اشتهای کافی برای خوردن صبحانه را داشته باشند باید شام را در ساعات ابتدای شب صرف کنند و حتی الامکان شبها در ساعت معینی بخوابند تا صبحها بتوانند زودتر بیدار شده و وقت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند . اگر والدین صبحانه را بعنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و هر روز دور سفره صبحانه بنشیند خود مشوق کودکان به صرف صبحانه خواهند بود . والدین خوب باید سحر خیزی ، ورزش و نرمش صبحگاهی و خوردن صبحانه در محیط گرم خانواده را به کودکان خود بیاموزند . غذاهایی مثل فرنی (آرد برنج یا آرد گندم یا نشاسته + شیر + شکر) شیربرنج ، حلیم و عدسی اغلب مورد علاقه کودکان این سنین هستند و از ارزش غذایی برخوردارند . این غذاها را می توان در وعده صبحانه به کودکان داد . غذاهایی از قبیل نان و پنیر و گردو ، نان و تخم مرغ ، نان و کره و مربا ، نان و کره و خرما ، همراه با یک لیوان شیر یک صبحانه سالم و مغذی برای کودکان سنین مدرسه بشمار می رود . فراورده ها را در صورتی که در دسترس باشد می توان با مقداری شیر سرد یا گرم و شکر مخلوط کرده و مصرف نمود . | |
میان وعده ها : کودکان سنین مدرسه علاوه بر 3 وعده غذایی اصلی به میان وعده نیاز دارند . در این سنین ، کودکان باید هر 4 تا 6 ساعت برای نگهداشتن غلظت قند خون در حد طبیعی ، غذا بخورند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند . | |
در عین حال ، کبد که مسئول ذخیره گلوکز بصورت گلیکوژن و آزادسازی آن به خون در صورت نیاز می باشند ، در کودکان این سنین کبد تنها برای حدود 4 ساعت گلیکوژن ذخیره می کند بنابراین ، دانش آموزان در این سنین به خوردن غذا در وعده های بیشتری نیاز دارند و باید بین صبح تا ظهر تا شب میان وعده مصرف کنند . ارزش غذایی میان وعده ها باید در نظر گرفته شود . دانش آموزان باید بدانند آنچه که می تواند نیازهای آنان را تأمین سازد موادی چون چیپس ، پفک و سایر تنقلات کم ارزش غذایی نیستند ، بلکه موادی دارای ارزش غذایی می باشند که از یک یا چند گروه اصلی غذایی تهیه شده باشند . استفاده از انجیر خشک ، توت خشک ، بادام ، پسته ، گردو ، برگه زرد آلو و انواع میوه ها نظیر سیب ، پرتقال ، نارنگی ، هلو ، زردآلو ، انگور ، لیموشیرین ، ... سبزیجاتی نظیر هویج ، کاهو ، خیار و ساندویچهایی مثل نان و پنیر و سبزی ، انواع کوکو و کتلت ، نان و حلوا شکری ، نان و پنیر و خرما می تواند بهعنوان میان وعده در برنامه غذایی دانش آموزان قرار گیرد . |